Followers

Tuesday, 31 July 2012

Di China, ibu yang melahirkan anak kembar 12 dipaksa memilih 1 dan 11 yang lain akan dibunuh!





Jinan Huang, seorang ibu yang berumur 33 tahun, melahirkan bayi kembar 12 di Shanghai pada hari isnin yang lalu. Jinan, sekarang ini dalam keadaan stabil setelah proses melahirkan selama 31 jam, diberikan peluang selama seminggu oleh kerajaan untuk memutuskan seorang bayi yang akan dipilih untuk dibesarkan.

 “Saya bersama suami belum boleh memastikan pilihan,” ujar Jinan yang bercakap kepada wartawan beberapa saat setelah kelahiran yang ajaib tersebut terjadi.

 “Tetapi kami telah mempertimbangkan dengan serius untuk membesarkan seorang bayi lelaki yang lahir pada urutan ke dua. Dia adalah bayi paling berat dan oleh kerana itu kami berharap bayi tersebut akan berumur panjang dan kelak boleh menjaga kami di usia tua nanti.”

 “Kami pastinya tidak akan memilih bayi perempuan,” tambah suami Jinan. “Kami yakin dengan keputusan kami.” lagi sebelas baki bayi yang tidak dipilih oleh Jinan dan suaminya akan dilemparkan dari atas puncak gunung, sesuai ketetapan yang sudah termaktub dalam Undang Undang Kelahiran Kembar China. Sejak undang-undang ‘Satu Keluarga Satu Anak’ diwartakan pada tahun 1983, kerajaan China sudah membunuh lebih dari 65 juta bayi kembar di negara tersebut.

Jinan, yang mengaku bahawa sudah bertahun-tahun berusaha mendapatkan anak, dengan tegas menolak tuduhan bahawa dia mengambil pil kesuburan, sebuah amalan yang juga dijanjikan dengan hukuman mati di China. “Saya tidak mengerti kenapa ini boleh terjadi,” tambahnya. “Kepada seluruh rakyat China dan para pemimpin kami yang terhormat, saya memohon permintaan maaf atas kelahiran bayi kembar kami yang memalukan dan tidak bertanggung jawab ini.”

Sifat keperimanusiaan di China rasanya sudah lama PUPUS, kenapa kami berkata begitu? kerana sudah banyak kes, cerita mahupun berita yang kita dengar mengenai bayi dimakan, kanak-kanak didera, kanak-kanak dipukul dan kes kanak-kanak yang dilanggar, namun tiada mana-mana pihak yang mahu tampil untuk membantu!


 kredit : http://www.jomberita.com/di-china-ibu-yang-melahirkan-anak-kembar-12-dipaksa-memilih-1-dan-11-yang-lain-akan-dibunuh/



# huwaaa.. meh la bagi kat saya satu dulu.... kembar 12 tu!



4 comments:

PutriesNoora said...

tula..bagi dua kat saya pun xpe...saya sudi...huhuhu

LoVEaQshA said...

alahai xsanggupnya nak baca ayat yang baki sebelas tue akn dicampak dari ats puncak gunung..
hish dhla tanggung sakit 31jam tetibe sanggup bunuh siap bole wat maaf terbuka lagi sebab lahirkan babies tue..huhu

mehla bagi kat sy sorang dua ke..

SURIA AMANDA said...

penat beranak x hilang lagi..ni nak bunuh plak lagi 10 anak..x leh ke sedekah ke org2 yg xde anak...x leh bayang la diorang kasik bunuh..

Raudhah said...

`kejam` kan undang2 China... huhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...