Followers

Sunday 5 June 2016

LPPKN 6: Pengalaman Cucuk Gonal F 75iu

assalamualaikum.

doc bekalkan saya gonal f 75iu..
3 bekas.. bermakna 3 kali la cucuk.huhu
cucuk selang sehari ikut tarikh yang doc tetapkan.
masa cucuk kena pada waktu yang sama ye.
saya cucuk gonal f pukul 8.50 malam.. (walaupun nurse tulis 9 malam) clomid makan pukul 9 malam. kalau dua2 buat serentak susah pulak.heheh

masa kat lppkn hari tu, ada sembang dengan sorang kakak ni.. dia nak buat ivf.. dia bagi saya semangat boleh handle sendiri jarum2 tu.. saya ni takut jarum. walaupun nurse dah ajar cara handle gonal f tu tapi macam tak confident je.. tq kakak atas semangat.

saya fikir..cucuk sendiri lagi bagus. sebab:

  1. balik kerja dah penat.. biasa kul 7.15 malam baru sampai rumah.. malas nak keluar.
  2. masa. ubat kena cucuk pada masa yang sama. kalau kat klinik takut 'lari'.
  3. jimat. hehee kalau kat klinik dalam rm20-30 kot sekali cucuk..

pertama kali nak cucuk saya sediakan ubat tu 30 minit awal. sebab tak biasa lagi kan. sambil buat sambil buka youtube. nebes mak.. dah la tok laki tiada, kerja malam.. saya minta mak temankan. takut pengsan pulak.hahaa



ni la rupa gonal f 75iu..


maaf la ye gambar terbalik. jarum besar untuk pindahkan ubat. jarum kecil untuk cucuk kat perut.

kali pertama alhamdulillah berjaya buat sendiri..hihii rasa bangga dapat buat sendiri tanpa bantuan husband.hihii

kali kedua husband ada..tapi saya handle sendiri semua.. kali ketiga pun alhamdulillah berjaya.

tips:

  1. sediakan gonal f dalam 20-30 minit awal.
  2. cucuk jarum kat perut 90 darjah.
  3. jangan terus cabut bila dah habis suntik. kira dalam 10 saat baru cabut jarum.
  4. biarkan gonal f dalam suhu bilik sebentar. kalau sejuk lagi terasa sakit @ pedih masa cucuk.

lain2 tips kawan2 boleh gugel ye..saya pun budak baru belajar :)

#maaf kalau ada salah kat mana2..









No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...