Followers

Wednesday 21 December 2011

Rawatan Kesuburan 2 ; Sambungan... Suspen 2!


sambungan daripada cerita di sini..

akhirnya keputusan perbincangan mereka : saya perlu buat ujian darah dan scan hari ni + hubby perlu buat Semen Fluid Analysis (SFA) untuk tarikh yang akan ditentukan. alhamdulillah. sekurang-kurangnya ada sesuatu yang doktor lakukan untuk hari ini, daripada saya balik begitu saja dan datang 3 bulan kemudian. huhu ok, ikut hasil google saya, blood test  dibuat pada cd 2. maknanya kita perlu datang ke hospital semula bila period. itu pun perlu tengok hari. contohnya blood test di hospital tu boleh dibuat pada hari selasa je. tapi cd 2 kita jatuh hari isnin. dah lari pula cd 2 tu kan... lagipun, mesti ternanti-nanti period kan. lagi lah saya period yang tidak teratur ni. ibarat menunggu bulan jatuh ke riba (cewahh, ayat!). alhamdulillah, mungkin ini hikmahnya saya period. boleh lompat terus buat blood test.. benarlah......... kita merancang. Allah juga merancang. tetapi sebaik-baik perancang, Allah jualah yang terbaik.

ok, seterusnya saya diarahkan ke bilik scan. tunggu giliran lagi, dalam 15 minit. doktor lelaki berbangsa cina... alamak, segan pula. jururawat tiada pula, hanya doktor tu seorang. kemudian doktor scan. kiri, kanan, tekan, tekan lagi. adoii, rasa nak terkencing. terpusing-pusing kepala doc tu tengok skrin. ada tak kena ke doc?? - dalam hati je.

doc  : u period ke?
saya : ye doc [pandai doc teka]
doc  : nampak macam ada cyst.
saya : erkk [terkejut]

kemudian doc pun tulis sesuatu di atas buku rawatan dan saya kembali ke bilik 9 tadi bersama keputusan scan. doc jr tu terangkan keputusan scan saya. beliau kata rahim saya normal. alhamdulillah. saya tanya berkenaan cyst tu. doc jr kata tiada cyst..... saya sempat menjeling keputusan scan yang ditulis pada buku rawatan tersebut:

uterus 6.8 cm x 3.1 cm
UT  thin
uniloculated cyst *something, tak ingat apa* 4.3 cm x 4.1 cm
x * something*
x *something*

apa maksud `uniloculated cyst` tu?????? tapi doc jr kata saya tiada cyst.. doc scan kata tadi macam ada cyst... entah la, saya pun tak pasti...

seterusnya saya ke kaunter temu janji. nak dapatkan temu janji dulu baru ke makmal untuk SFA dan blood test. ok, temu janji seterusnya 14 mac 2012, rabu. kemudian ke makmal untuk SFA. jururawat di situ menerangkan prosedur nak buat SFA ni dan beliau berikan botol sekali.. tarikh untuk hantar SFA ke makmal patologi ialah pada 9 mac 2012 nanti. sampel perlu ada di sana sebelum jam 8.00 pagi. jadi, hubby la yang uruskan hal itu nanti. akhir sekali saya ke makmal untuk ujian darah. tengok pada kertas memo tu, ujian untuk FSH, LH dan PROLACTIN. lama tak kena cucuk jarum. tak ingat bila kali terakhir. sekali cucuk je.. alhamdulillah. kebas dan lemah tangan selepas tu... harap keputusannya nanti baik-baik sajalah...

jadi, keputusan darah saya dan ujian SFA hubby akan diketahui pada temu janji yang akan datang iaitu pada 14 mac 2012, rabu... tengok kalendar kebetulan cuti sekolah masa tu. tak perlu la saya minta cuti nanti.. alhamdulillah. selesai urusan hari ni. malam tadi siap call mak minta doakan dipermudahkan urusan hari ni.... 

perjalanan ini.... tidak tahu panjang mana.... terdetik di hati kecil, alangkah indahnya sekiranya saya berjaya pregnant untuk cycle kali ini.. secara semula jadi.. sekurang-kurangnya, tidak perlu la saya menempuh prosedur rawatan  kesuburan di hospital yang biasanya mengambil masa yang lama.... doakan saya...



1 comment:

eja said...

Raudhah, awak buat treatment kat hospital mana ye?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...