Followers

Saturday, 17 December 2011

Nikmat Yang Ditarik

kadang-kadang kita terlupa untuk bersyukur dan menikmati nikmat yang Allah beri. betapa banyak nikmat yang Allah berikan, lihat saja pada diri kita. satu anggota badan sakit, merana seluruh badan. begitulah yang saya alami sejak 6 hari lepas. SAKIT TEKAK! fuh... dasyat betul rasanya. dah lama tak sakit tekak. sekali dah kena memang betul-betul teruk. nak telan air liur sendiri pun seksa! Allah...........

saya tak tahu apa punca sakit tekak tu. sama ada disebabkan makan mi udang atau teh tarik pada ahad lepas, 11 nov. maklumlah, geram tengok udang tu, sampai makan lupa orang sekeliling. hehe air teh tarik pula memang rasa agak kelat, ditambah lagi dengan warnanya yang `semacam`. maksudnya teh tarik tersebut seperti banyak bahan pewarna. tapi......... saya bedal je semua tu. hehe bangun pagi pada hari isnin, tekak terasa tak selesa. tapi boleh makan/menelan lagi. malam tu tengok tekak, ada 3 dot (titik) di tekak dan 3 dot lagi di sebelah rahang kanan. huhuhu memang tak leh tidur malam tu. dah mula rasa nak telan air liur pun susah, perit :( awal-awal pagi hubby ke kedai runcit beli dequadin.......... dah makan 4 biji makin bertambah sakit rasanya. tengok tekak dah jadi macam ulser dan putih di sekeling tekak... huhuuu

sampai la dah macam-macam ubat makan - mac dan difflam + ubat kumur, masih tak baik lagi. saya dah juga cuba minum air asam jawa. fuh, pedih... tapi lepas tu rasa selesa. tapi, tak lama dah rasa sakit balik :( jadi semalam saya ke klinik. doktor cuma bagi ubat sakit tekak deq + tahan sakit + ubat kumur. doktor tiada pula bagi antibiotik. hmmm.. doktor bagi deq tu kandungannya macam sama je dengan dequadin. fobia nak makan. keluar dari klinik tu terus cakap dekat hubby nak pergi farmasi la, beli antibiotik. saya malas nak cakap banyak dengan doktor masa jumpa tu. doktor india, lelaki, tua dan nampak garang.... saya nak bercakap pun terasa sakit. jadi dalam hati je la doa dengan harapan doktor tu bagi antibiotik. *saya berinteraksi dengan hubby pun main buat bahasa isyarat je. hihi serius sakit nak bercakap~~

pharmacist bagi antibiotik, ubat surut bengkak dan ubat sakit tekak yang jenis telan terus, dan ditambah dengan air cap badak. segarnya minum air tu... balik je terus makan ubat dari farmasi... alhamdulilah, malam tadi saya dapat tidur! cuma 2 kali terjaga. jika dibandingkan dengan malam sebelumya, saya tidak lena tidur. tidur 10 -15 minit, lepas tu terjaga. dah penat duduk, baring pula. sampai menangis-nangis. siap panggil `mak..... mak.... sakit....` huhuhuuhuhuhuhu macam budak-budak. alhamdulillah, dengan izin Allah, ubat farmasi dapat melegakan tekak saya... hari ini terasa semakin pulih, alhamdulillah. sekurang-kurangnya sudah tidak sakit lagi untuk menelan air liur! ^__^ 

ada hikmahnya saya sakit tekak ni. setiap kejadian tu bukanlah sia-sia kan? bayangkan dalam tempoh 6 hari saya tak jamah nasi. cuma dua hari makan bubur mcd. yang selebihnya minum air sahaja. yang peliknya tak rasa lapar pula tu. mungkin sakit tekak lebih mengatasi daripada rasa lapar. terasa badan dah susut sedikit, hubby pun kata begitu. terbukti bila rakan tegur saya nampak kurus. hehehe inilah hikmahnya kan, 4 hari lagi (21 nov, rabu) saya ada appointment dengan gynae di GH ;)) tak mau lah nanti gynae tengok saya ni gedabak sangat. haha memang sebelum tu berfikir... macam mana nak turunkan berat badan ni, dapat turun sikit pun sudah cukup... ditambah lagi sebelum tu berada di kampung seminggu, bertambah selera makan. akhirnya..... Allah beri saya kurus sedikit melalui tekak saya yang sakit :) oh, Ya Allah~~ Kau tarik nikmat yang ada, tetapi Kau berikan nikmat yang lain............ :)

2 comments:

dahliasayang said...

sabar ye raudhah...
nampak nya masalah awak lebih serius..
period jarang ea...
berusaha lebih lagi ya!!
jgn putus asa..

Raudhah said...

insyaAllah:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...