Followers

Wednesday 21 December 2011

Rawatan Kesuburan 2 ; Suspen!

sejak cd 1 saya terfikir, macam mana nanti dengan temu janji di hospital pada 21 dec nanti (hari ini). daripada hasil google, saya menjangkakan temu janji nanti (sekiranya tidak period) saya akan membuat pap smear dan TVS. tapi, saya period sekarang. mana mungkin nak buat dua benda tersebut? sepatutnya mesti dalam keadaan `bersih` kan.... oh, rupanya benarlah apa yang saya fikirkan. suspen saja tadi sewaktu di hospital a.k.a klinik sakit puan. hampir-hampir tidak buat rawatan tadi!

awal-awal pagi tadi saya dan hubby dah bersiap. sampai di klinik sakit puan jam 8.30 pagi. temu janji di referral letter tu jam 9.00 pagi. sampai awal lagi bagus kan. terus saja daftar sejurus sampai dan dapat nombor 2004.. saya dipanggil dan jururawat pelatih KDU mengisi kad rawatan saya sambil bertanyakan beberapa soalan ringkas. sejam menunggu barulah nombor saya dipanggil, ke bilik 9! di sinilah bermulanya cerita yang bagi saya rasa suspen je..............................

dalam bilik tersebut ada 2 orang doktor (nampak macam/mungkin seorang doktor senior [india, lelaki] dan seorang doktor junior [cina, perempuan]. mungkin doktor junior tu doktor pelatih kot... muda belia je) dan juga ada seorang jururawat di situ. lebih kurang dialog di bawah berlaku:

doc jr : bila last period puan?
saya   : 18 dec, saya tengah period sekarang.
doc jr : oh.. so doc? [merujuk doc lagi sorang]
doc sr : oh, kalau macam tu kami tak boleh buat apa-apa. awak tengah period sekarang. lepas 3 bulan baru datang balik la. tengok period cycle awak. kami tak boleh nak buat apa-apa sekarang. nak ambil sample pun tak boleh. [so, nak suruh saya balik macam tu je?? dush, rasa nak tumbuk je doc ni]
saya    : oh... [agak sedih dan kecewa]. tapi doc, period saya tak teratur... tahun ni saya period 5 kali je. itu pun 4 kali sebab makan ubat dan 1 kali datang sendiri.. saya ingat nak mulakan rawatan kesuburan.. [hmm nada sedih].
doc sr  : kalau 4 - 5 kali setahun ok la tu, normal. [haaaaa??? biar betul doc ni. setahu saya tak normal. period mesti datang tiap-tiap bulan kan. adoi, sakit jiwa saya masa ni]
doc jr : bila last period sebelum sekarang ni?
saya   : 21 ogos...
doc sr : normal la tu, kalau lebih 4 bulan baru tak normal. [`kau ni biar betul doc` - dalam hati je. haha adoi, doc ni lelaki tak faham perempuan kot... ke memang betul kata doc tu saya tak tahu la... ??]


doc jr + doc sr dok bincang-bincang... saya tau, doc jr tu harapan saya! daripada kata-kata dia macam nak yakinkan doc sr tu... yela, doc jr tu perempuan.. tentu dapat memahami hati perempuan... huhuhuhu (ecehh, pandai-pandai je saya. hehe) kemudian jururawat di situ menyampuk.

nurse  : doc, kalau nak buat blood test dulu boleh. dia baru cd 4 kan.. blood test boleh buat dari cd 2 to cd 5. [oh, akak nurse ni juga harapan saya!]


huhu.... bersambung.. perlu keluar sebentar...

2 comments:

Nia said...

isy....betul ke klinik tu pakar sakit puan? pelik je dr dia basic period cam tu pun xtau...

Raudhah said...

mungkin doktor sr tu berbangsa I*d** kurang faham/salah dengar kot dengan penerangan saya.. (-.-)`

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...